students:201507camaral
no way to compare when less than two revisions
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
— | students:201507camaral [27/09/2015 12:40] (current) – created - external edit 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | ====== Carlos Amaral ====== | ||
+ | |||
+ | **[[https:// | ||
+ | Edições Críticas Digitais: O Caso da Literatura Electrónica de Pedro Barbosa\\ | ||
+ | Carlos Filipe Lopes do Amaral** | ||
+ | \\ | ||
+ | --- | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | ===== Abstract ===== | ||
+ | |||
+ | Critical digital editions are collections art born digital, and operate as digital archives — contemplating | ||
+ | the interactivity and critical thinking. | ||
+ | |||
+ | Electronic literature is a multitude of literary practices that take advantage of the capabilities | ||
+ | and settings provided by the computer—consequently, | ||
+ | on the computer. | ||
+ | |||
+ | Pedro Barbosa, author of literature generated by the computer, is a central figure in the field of | ||
+ | electronic literature and the production of works of art born in the digital environment, | ||
+ | by taking into account his presence from the beginnings of computing to the artistic creation | ||
+ | practices of the computer environment in contemporary technology. | ||
+ | |||
+ | The importance of establishing a relationship between the electronic literature and critical | ||
+ | digital editions is the focus of the dissertation. Developing a Web Application as a critical critical | ||
+ | edition model that aims to represent, explain and compile digital works of electronic literature | ||
+ | by Pedro Barbosa is the main aim of this study where it is contemplated code, software, text | ||
+ | generators and critical comment. | ||
+ | |||
+ | In Chapter Humanities in Computation it is mapped a chronological journey of involvement | ||
+ | of the Humanities in the computer and the appearance of programming languages in which Pedro | ||
+ | Barbosa has been in contact for nearly half a century for the production of literary artifacts. The | ||
+ | pioneering work of Silvestre Pestana, bpNichol, Nanni Balestrini, amongst others, serve as examples | ||
+ | to characterize the vast collection of literary genres that were created, and literary criticitized | ||
+ | and investigated. | ||
+ | |||
+ | In Chapter Specification of the Web Application are gathered technical requirements, | ||
+ | drawn the arquitecture’s logical view and the Web Application entitled Pedro Barbosa: Digital | ||
+ | Critical Edition is implemented as a model platform especially created for the representation of | ||
+ | works of electronic literature. | ||
+ | |||
+ | A critical digital edition model “Pedro Barbosa: Digital Critical Edition” was developed to | ||
+ | represent Pedro Barbosa’s digital artifacts. In the future there will be a continued effort towards | ||
+ | the creation of new features to enrich the model of a critical digital edition. | ||
+ | |||
+ | **Keywords**: | ||
+ | |||
+ | ===== Resumo ===== | ||
+ | |||
+ | As edições críticas digitais são colecções de obras nascidas no seio digital, e operam como | ||
+ | arquivos digitais— contemplando a interactividade e o comentário crítico. | ||
+ | |||
+ | A literatura electrónica rege-se por uma multitude de práticas literárias que tira partido das | ||
+ | capacidades e contextos proporcionados pelo computador — consequentemente, | ||
+ | produto da actividade literária realizada no computador. | ||
+ | |||
+ | Pedro Barbosa, autor de literatura gerada por computador, é uma figura central no campo da | ||
+ | literatura electrónica e na produção de obras de arte nascidas no meio digital especialmente pela | ||
+ | sua presença remontar aos inícios da computação até às práticas de criação artística no computador | ||
+ | vigentes na conjuntura tecnológica contemporânea. | ||
+ | |||
+ | A importância de estabelecer uma relação entre a literatura electrónica e edições críticas digitais | ||
+ | é o ponto central da dissertação. O desenvolvimento de uma Aplicação Web como modelo | ||
+ | de edição crítica digital que vise representar, | ||
+ | electrónica de Pedro Barbosa é o principal objectivo deste estudo, onde se inclui código, software, | ||
+ | geradores textuais e comentário crítico. | ||
+ | |||
+ | No Capítulo Humanidades na Computação é mapeado um percurso cronológico do envolvimento | ||
+ | das Humanidades no aparecimento do computador e das linguagens de programação com | ||
+ | que Pedro Barbosa esteve em contacto durante quase meio século para a produção de artefactos | ||
+ | literários. Os trabalhos pioneiros de Silvestre Pestana, bpNichol, Nanni Balestrini, entre outros, | ||
+ | servem de exemplo para caracterizar o vasto espólio de géneros literários que foram criados, e | ||
+ | literariamente criticados e investigados. | ||
+ | |||
+ | No Capítulo Especificação da Aplicação Web são reunidos requisitos técnicos, e é desenhada | ||
+ | a arquitectura lógica e implementada a Aplicação Web “Pedro Barbosa: Edição Crítica Digital”, | ||
+ | como plataforma-modelo especialmente criada para a representação de obras de literatura electrónica. | ||
+ | Um modelo de edição crítica digital intitulada Pedro Barbosa: Edição Crítica Digital foi desenvolvido | ||
+ | para representar o espólio de artefactos digitais de Pedro Barbosa. Doravante haverá | ||
+ | um continuado esforço na criação de novas funcionalidades com o intuito de enriquecer o modelo | ||
+ | de edição crítica digital. | ||
+ | |||
+ | **Palavras-chave**: | ||
+ | programação, | ||
+ | |||
+ | ===== Jury ===== | ||
+ | |||
+ | * Chair: Nuno Honório Rodrigues Flores | ||
+ | * External Examiner: José Manuel de Castro Torres (UFP) | ||
+ | * Supervisor: Rui Torres (UFP) | ||
+ | * Co-supervisor: | ||
+ | * Date: 14/07/2015 | ||
+ | |||
+ | \\ | ||
students/201507camaral.txt · Last modified: 27/09/2015 12:40 by 127.0.0.1