JCL

FEUP/DEI & INESC TEC

User Tools

Site Tools


students:201507camaral
no way to compare when less than two revisions

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.


students:201507camaral [27/09/2015 12:40] (current) – created - external edit 127.0.0.1
Line 1: Line 1:
 +====== Carlos Amaral ======
 +
 +**[[https://sigarra.up.pt/feup/pt/cur_geral.cur_view?pv_curso_id=2014|Master in Multimedia]]\\
 +Edições Críticas Digitais: O Caso da Literatura Electrónica de Pedro Barbosa\\
 +Carlos Filipe Lopes do Amaral**
 +\\
 +---
 +\\
 +
 +===== Abstract =====
 +
 +Critical digital editions are collections art born digital, and operate as digital archives — contemplating
 +the interactivity and critical thinking.
 +
 +Electronic literature is a multitude of literary practices that take advantage of the capabilities
 +and settings provided by the computer—consequently, it is the result or product of literary activity
 +on the computer.
 +
 +Pedro Barbosa, author of literature generated by the computer, is a central figure in the field of
 +electronic literature and the production of works of art born in the digital environment, especially
 +by taking into account his presence from the beginnings of computing to the artistic creation
 +practices of the computer environment in contemporary technology.
 +
 +The importance of establishing a relationship between the electronic literature and critical
 +digital editions is the focus of the dissertation. Developing a Web Application as a critical critical
 +edition model that aims to represent, explain and compile digital works of electronic literature
 +by Pedro Barbosa is the main aim of this study where it is contemplated code, software, text
 +generators and critical comment.
 +
 +In Chapter Humanities in Computation it is mapped a chronological journey of involvement
 +of the Humanities in the computer and the appearance of programming languages in which Pedro
 +Barbosa has been in contact for nearly half a century for the production of literary artifacts. The
 +pioneering work of Silvestre Pestana, bpNichol, Nanni Balestrini, amongst others, serve as examples
 +to characterize the vast collection of literary genres that were created, and literary criticitized
 +and investigated.
 +
 +In Chapter Specification of the Web Application are gathered technical requirements, it is
 +drawn the arquitecture’s logical view and the Web Application entitled Pedro Barbosa: Digital
 +Critical Edition is implemented as a model platform especially created for the representation of
 +works of electronic literature.
 +
 +A critical digital edition model “Pedro Barbosa: Digital Critical Edition” was developed to
 +represent Pedro Barbosa’s digital artifacts. In the future there will be a continued effort towards
 +the creation of new features to enrich the model of a critical digital edition.
 +
 +**Keywords**: electronic literature, digital archive, experimental poetry,
 +
 +===== Resumo =====
 +
 +As edições críticas digitais são colecções de obras nascidas no seio digital, e operam como
 +arquivos digitais— contemplando a interactividade e o comentário crítico.
 +
 +A literatura electrónica rege-se por uma multitude de práticas literárias que tira partido das
 +capacidades e contextos proporcionados pelo computador — consequentemente, é o resultado ou
 +produto da actividade literária realizada no computador.
 +
 +Pedro Barbosa, autor de literatura gerada por computador, é uma figura central no campo da
 +literatura electrónica e na produção de obras de arte nascidas no meio digital especialmente pela
 +sua presença remontar aos inícios da computação até às práticas de criação artística no computador
 +vigentes na conjuntura tecnológica contemporânea.
 +
 +A importância de estabelecer uma relação entre a literatura electrónica e edições críticas digitais
 +é o ponto central da dissertação. O desenvolvimento de uma Aplicação Web como modelo
 +de edição crítica digital que vise representar, explicar e compilar as obras digitais de literatura
 +electrónica de Pedro Barbosa é o principal objectivo deste estudo, onde se inclui código, software,
 +geradores textuais e comentário crítico.
 +
 +No Capítulo Humanidades na Computação é mapeado um percurso cronológico do envolvimento
 +das Humanidades no aparecimento do computador e das linguagens de programação com
 +que Pedro Barbosa esteve em contacto durante quase meio século para a produção de artefactos
 +literários. Os trabalhos pioneiros de Silvestre Pestana, bpNichol, Nanni Balestrini, entre outros,
 +servem de exemplo para caracterizar o vasto espólio de géneros literários que foram criados, e
 +literariamente criticados e investigados.
 +
 +No Capítulo Especificação da Aplicação Web são reunidos requisitos técnicos, e é desenhada
 +a arquitectura lógica e implementada a Aplicação Web “Pedro Barbosa: Edição Crítica Digital”,
 +como plataforma-modelo especialmente criada para a representação de obras de literatura electrónica.
 +Um modelo de edição crítica digital intitulada Pedro Barbosa: Edição Crítica Digital foi desenvolvido
 +para representar o espólio de artefactos digitais de Pedro Barbosa. Doravante haverá
 +um continuado esforço na criação de novas funcionalidades com o intuito de enriquecer o modelo
 +de edição crítica digital.
 +
 +**Palavras-chave**: literatura electrónica, arquivo digital, poesia experimental, linguagens de
 +programação, obsolescência tecnológica, edição crítica digital, humanidades.
 +
 +===== Jury =====
 +
 +  * Chair: Nuno Honório Rodrigues Flores
 +  * External Examiner: José Manuel de Castro Torres (UFP)
 +  * Supervisor: Rui Torres (UFP)
 +  * Co-supervisor: João Correia Lopes
 +  * Date: 14/07/2015
 +
 +\\
  
students/201507camaral.txt · Last modified: 27/09/2015 12:40 by 127.0.0.1

Donate Powered by PHP Valid HTML5 Valid CSS Driven by DokuWiki